Circ de Colomers (Volta curta als 7 llacs)

• Km: 6 Km aprox
  • Durada Aproximada: 2:45 h
  • Desnivell: 323m positius
  • Dificultat: Moderada
  • Tipus: Excursió d’alta muntanya
  • Recomanada: Per adults o nens acostumats a fer desnivell
Powered by Wikiloc

Ruta de pocs km però amb  desnivell que requereix un cert esforç.
Des de  seguim en cotxe les indicacions per arribar als Banhs de Tredós, deixant la C-28 a través d’una pista asfaltada, la carretera d’Aiguamòix, d’uns 8km. Cal tenir en compte que en època d’hivern cal deixar-lo al poble ja que no està permès pujar-hi.

Allí s’hi troba, també, un punt d’informació on poden adquirir-se tiquets de taxi públic per a pujar directament a la zona propera al refugi. Nosaltres hem optat per agafar el taxi i estalviar-nos un bon tram caminant amb unes vistes i paisatge bonic, però que no destaca i que, realment, no aporta res d’especial.

Molt proper a aquest punt s’hi troba el balneari dels Bahns de Tredòs, els més alts d’Europa.

Des de les Planhòles dera Lòssa, on et deixa el Taxi a uns 2.045m triguem uns 30 minuts fins arribar a l’Estanh Major de Colomèrs, a través d’una zona amb vegetació arbustiva i creuant unes passarel·les de tronc que ens permeten travessar la zona entollada. Creuem després un pont de fusta sobre l’arriu d’Aiguamòg i prenem el trencall dret, tal i com es troba marcat, ascendint suaument fins a la presa del Lac Major de Colomèrs. Es tracta d’un sender evident i fressat pel pas de tants excursionistes, ja que aquesta zona és una de les més concorregudes i assequibles de la Val d’Aran, però de gran bellesa i perspectiva alpina.

Davant nostre s’obre, als peus d’aquest llac, el Circ de Colomèrs, un conjunt d’altes i abruptes muntanyes on destaquen la Creu de Colomèrs (2.896m), el Gran Tuc de Colomèrs (2.993m) o el Tuc de Ratèra (2.840m). El massís muntanyós es troba disposat formant un cercle, al bell mig del qual hi ha una cinquantena de llacs o estanhs, una xifra que balla molt segons la referència consultada.

Creuem la presa i voregem el llac fins al Refugi de Colomèrs (el vell, tancat i substituït el 2008). Passat el refugi arribem al Refugi Vielh de Colomèrs (a 2.135m, que paradoxalment era el refugi inicial i ara és el nou, per això, en algunes referències podem trobar que el refugi nou se l’anomena vell) on podrem descansar amb bones vistes al llac.

Seguim fins trobar-nos amb un trencall des del que podem pujar al Port de la Ratèra cap al Refugi de la Restanca (GR11), però seguim les indicacions dels dos circuits dels llacs (groc i vermell).

Seguim el camí ascendint per la cubeta glacial per un pas estret i relliscós quan plou fins arribar a l’Estanh Mòrt, a 2.210m, d’aigües transparents.

Després de pujar una mica més trobem un segon trencall: aquí podem triar fer el circuit curt, senyalitzat amb unes marques grogues i d’unes 2h de durada o el llarg, amb unes marques vermelles de 4-5h.

Tots dos circuits estan perfectament senyalitzats. A més de l’Estanh Major de Colomèrs, que s’estén als peus del refugi, el circuit curt ens permet conèixer l’Estanh Mòrt, el de Garguilhs de Jos, el de Cabidornats i el Long. Amb el recorregut llarg s’amplia de manera substancial el nombre de llacs i en visitem alguns de tan destacats com el del Port de Colomèrs, el Pòdo o l’Obago. El punt més alt del circuit llarg és el Còth de Pòdo a 2.607m

Pel circuit curt les marques grogues són les que ens manen.

Se segueixen les grogues a l’esquerra, que porten a l’Estanh donis Garguilhs de Jos.

S’envolta i es creua el desguàs. El sender puja, baixa, es travessa un altre torrent i a seguim per l’esquerra, sota d’un avenc queda una zona d’aigües embassades.

Es baixa a una petita conca, i es remuta un petit coll que dóna accés a l’Estanh donis Cabidornats.

Es continua a l’esquerra fins i a l’inici de l’Estanh Long i es gira després a l’esquerra pel GR que porta al coll o Còth de Clòto, on es divisa l’Estanh Còth de Baish.

Passat el coll es descendeix fins que es bifurca i es continua pel sender de la dreta fins que conflueix amb el primer encreuament, al costat de riu.

Es refà la part final del camí fins al punt d’inici

2016-10-28T20:39:55+00:00 setembre 9th, 2016|Categories: Rutes, Vall d'Aran|0 Comentaris

Deixeu un comentari

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.